Ontwikkelen van duurzame proposities en businessmodellen

Datum: Woensdag 29 oktober 2025
Tijd: Wordt later bekend gemaakt
Locatie: Wordt later bekend gemaakt

Waar draait deze cirkel om?

Je krijgt inzicht in hoe je duurzame waarde creëert: nieuwe proposities, producten en verdienmodellen die passen bij een circulaire economie. Het (Triple Layered) Business Model Canvas staat centraal in deze cirkel en behandelen we in combinatie met stakeholder- en ketenanalyses, en alternatieve prijsmodellen om ze te kunnen werken aan proposities die zowel duurzaam als zakelijk houdbaar zijn.

Jouw winst

Je ontwikkelt je tot een strategische vernieuwer: iemand die idealen vertaalt naar business, en innovatie verbindt aan maatschappelijke impact. In deze fase leer je hoe je duurzame keuzes stevig verankert in de kern van je organisatie – op een manier die overtuigt, ook in de boardroom.

Wie leiden deze cirkel?

Niels Bouma is een energieke verbinder en veranderaar met een passie voor de energietransitie en circulaire economie. Met een achtergrond in strategisch marketing- en verandermanagement werkte hij onder andere bij econic, aan het versnellen van verduurzaming in de gebouwde omgeving, en hij liet zich inspireren door frontrunners als Northvolt.

Hij richt zich nu via zijn bedrijf eNergiBridge op het helpen van organisaties in de energie- en duurzaamheidssector met slimme proposities en toekomstbestendige businessmodellen. Zo ontwikkelt hij o.a. een lokale energiegemeenschap bij Gooimeer Energie, waarin bewoners en bedrijven grip krijgen op hun energieafname en -opwek tegen een consistente prijs.


LinkedIn

Mevr. drs. I.A. (Ine) Stultjens is een ervaren Marketing Directeur/CMO met een internationaal trackrecord in FMCG, duurzame consumentengoederen en retail, die merken inzet als een force for good. Ze werkte onder meer bij Sara Lee/Douwe Egberts in Parijs, Innocent Drinks, Nestlé en Koninklijke Auping – waar ze leiding gaf aan de merkambitie om de wereld écht uit te rusten, met als hoogtepunt de introductie van ’s werelds eerste circulaire matras.

Haar expertise ligt op het snijvlak van strategie, merkbouwen, innovatie, digitalisering en duurzaamheid. Ze combineert corporate ervaring met een start-upmentaliteit en werkt graag aan merken die bijdragen aan een gezonde en betekenisvolle manier van leven. Met het tempo van een strategische versneller, de energie van een ondernemer, de diepgang van een systeemdenker en het hart van een purpose-gedreven leider voelt ze zich – met ervaring in good food en good sleep – nu vooral aangetrokken tot het domein van good living.


LinkedIn

Dr. Suzanne de Bakker is hogeschoolhoofddocent bij het lectoraat Marketing & Customer Experience en het Institute of Marketing & Commerce bij Hogeschool Utrecht. Zij focust op duurzaamheid in het economisch domein door te onderzoeken welke kennis, tools én skills marketingprofessionals nodig hebben om hun collega’s en consumenten mee te nemen in de transitie naar een circulaire en duurzame samenleving. Het triple layered business model canvas speelt hierbij een belangrijke rol, doordat naast het economisch aspect, de focus ook ligt op het ecologische en sociale aspect van het business model. In diverse projecten onderzoekt zij ook de barrières en motieven van consumenten om wel of niet op een duurzame manier te consumeren, met als doel het ontwikkelen van sociale duurzame normen. 

Ze werkt interdisciplinair en maakt gebruik van inzichten uit de sociale psychologie, gedragseconomie, en marketing- en communicatiewetenschap.

LinkedIn