Verkennen, begrijpen en vertalen van de toekomst

Datum: Dinsdag 24 september 2025
Tijd: 13:00 – 16:00
Locatie:
Wordt later bekend gemaakt


Waar draait deze cirkel om?

We duiken in trends, ontwikkelingen en strategische inzichten rondom duurzaamheid en circulariteit. We besteden aandacht aan impact- en trendanalyses, datavaardigheden, scenario-denken en langetermijnvisie. Ook krijg je grip op regelgeving zoals de CSRD en leer je deze vertalen naar concrete acties binnen je organisatie. Daarbij besteden we expliciet aandacht aan het voorkomen van greenwashing, zodat je duurzaamheidsinspanningen transparant, geloofwaardig en effectief zijn.

Jouw winst

In deze fase ontwikkel je een bredere blik (vanuit systeemdenken); het vermogen om betekenis te geven aan wat er op ons afkomt – van veranderend consumentengedrag tot maatschappelijke verwachtingen – en dat te vertalen naar richting en handelingsperspectief. Je verkent jouw rol als analytische veranderaar: nieuwsgierig, onderzoekend en met het strategisch inzicht om organisaties vooruit te helpen in een wereld in transitie.

Wie leiden deze cirkel?

Mariska van Drooge is de oprichter van REASONS Consultancy. Na twintig jaar ervaring in internationale marketing- en leiderschapsrollen bij onder andere Heineken, Philips en Fish Tales, helpt zij merken groeien met zowel commerciële als maatschappelijke impact. Zij gelooft sterk in de kracht van marketing om de triple bottom line te realiseren — niet als bijzaak, maar als drijvende kracht. Volgens haar maken marketeers pas echt het verschil wanneer zij breder durven kijken: naar systemen én naar het verleiden van consumenten tot duurzamere keuzes — met oog voor échte impact en duurzame groei.

LinkedIn

Gerbrich Kozijn is juriste en expert op het gebied van duurzaamheidscommunicatie en greenwashing. Zij heeft jarenlang het anti-greenwashing team van de Autoriteit Consument en Markt geleid en adviseert momenteel bedrijven hoe ze op een eerlijke manier kunnen vertellen over duurzaamheid en impact. Ook geeft ze regelmatig lezingen en workshops over duurzaamheidscommunicatie, waaronder aan marketing- en communicatieprofessionals.

LinkedIn