Ontwikkelen van duurzame proposities en businessmodellen

Datum: Woensdag 29 oktober 2025
Tijd: Wordt later bekend gemaakt
Locatie: Wordt later bekend gemaakt

Waar draait deze cirkel om?

Je krijgt inzicht in hoe je duurzame waarde creëert: nieuwe proposities, producten en verdienmodellen die passen bij een circulaire economie. Het (Triple Layered) Business Model Canvas staat centraal in deze cirkel en behandelen we in combinatie met stakeholder- en ketenanalyses, en alternatieve prijsmodellen om ze te kunnen werken aan proposities die zowel duurzaam als zakelijk houdbaar zijn.

Jouw winst

Je ontwikkelt je tot een strategische vernieuwer: iemand die idealen vertaalt naar business, en innovatie verbindt aan maatschappelijke impact. In deze fase leer je hoe je duurzame keuzes stevig verankert in de kern van je organisatie – op een manier die overtuigt, ook in de boardroom.

Wie leiden deze cirkel?

Niels Bouma is een energieke verbinder en veranderaar met een passie voor de energietransitie en circulaire economie. Met een achtergrond in strategisch marketing- en verandermanagement werkte hij onder andere bij econic, aan het versnellen van verduurzaming in de gebouwde omgeving, en hij liet zich inspireren door frontrunners als Northvolt.

Hij richt zich nu via zijn bedrijf eNergiBridge op het helpen van organisaties in de energie- en duurzaamheidssector met slimme proposities en toekomstbestendige businessmodellen. Zo ontwikkelt hij o.a. een lokale energiegemeenschap bij Gooimeer Energie, waarin bewoners en bedrijven grip krijgen op hun energieafname en -opwek tegen een consistente prijs.


LinkedIn

< bio en foto Ine Stultjens volgen >

LinkedIn

Dr. Suzanne de Bakker is hogeschoolhoofddocent bij het lectoraat Marketing & Customer Experience en het Institute of Marketing & Commerce bij Hogeschool Utrecht. Zij focust op duurzaamheid in het economisch domein door te onderzoeken welke kennis, tools én skills marketingprofessionals nodig hebben om hun collega’s en consumenten mee te nemen in de transitie naar een circulaire en duurzame samenleving. Het triple layered business model canvas speelt hierbij een belangrijke rol, doordat naast het economisch aspect, de focus ook ligt op het ecologische en sociale aspect van het business model. In diverse projecten onderzoekt zij ook de barrières en motieven van consumenten om wel of niet op een duurzame manier te consumeren, met als doel het ontwikkelen van sociale duurzame normen. 

Ze werkt interdisciplinair en maakt gebruik van inzichten uit de sociale psychologie, gedragseconomie, en marketing- en communicatiewetenschap.

LinkedIn